top of page
Siste nytt
Søk


Praksisstudenter er gull verdt!
De siste ukene har vi hatt gleden av å ha Kristine som praksisstudent hos oss i Arkiv Øst. Denne våren tar hun siste semester i Dokumentasjonsforvaltning ved Oslo Met, og ønsket praktisk erfaring med faget. Vår daglige leder, Elisabeth Hansen, er positiv til å ønske studenter velkomne.
Karen-Marie Stokke
10. apr. 2025


Sikkerhetskonferansen 2025
I en tid preget av økende digitale trusler, tar Arkiv Øst sikkerhet på største alvor. Derfor deltar vi på Sikkerhetskonferansen 2025, arrangert av Nasjonal sikkerhetsmyndighet i Oslo 8.–9. april. Årets tema "Et sikkert Norge i en usikker verden".
Arkiv Øst
9. apr. 2025


Daglig leder på «Eierkommuneturné»
Vår daglige leder har startet på sin «eierkommuneturné»! Da Elisabeth Hansen tiltrådte som daglig leder våren 2024, hadde hun et ønske om å besøke alle våre eierkommuner. På tirsdag gikk turen til Aremark kommune hvor hun ble tatt godt imot av Zade, Jane, Lotta og Bjørn Marius. Målet med turen er at våre eierkommuner skal bli bedre kjent med oss og vår virksomhet.
Karen-Marie Stokke
28. feb. 2025


KAI-konferansen 2025
Høsten 2025 står Arkiv Øst som vertskap for KAI-konferansen, og vi har gleden av å ønske fagfeller fra hele Norge velkommen til Østfold 23.-25. september. Konferansen er en viktig møteplass for kommunale arkivinstitusjoner der det legges til rette for erfaringsutveksling, faglig påfyll og å styrke samarbeidet innen arkivfeltet. Temaet for årets KAI-konferanse er "Arkiver i en digital tidsalder: innovasjon, bærekraft og beredskap".
Karen-Marie Stokke
11. feb. 2025


Vi samler kilder fra fortiden
Arkiv Øst vil det beste for arkivene, og vi jobber nå for at de kommunale arkivene hos oss skal bli så komplette som mulig. Noe arkivmateriale har av ulike grunner gjennom årenes løp havnet utenfor den offentlige forvaltning, og vi jobber med å samle disse bitene for å bevare mest mulig av historien.
Karen-Marie Stokke
24. jan. 2025


Arkiv Øst har fått tildelt arkivutviklingsmidler fra Arkivverket
I går fikk vi gode nyheter om at Arkiv Øst har blitt tildelt arkivutviklingsmidler fra Arkivverket! Innsatsområdet vi har søkt innenfor er «Arkivspiren» som en innovasjonsarena for arkiv. Vi gratulerer Antonia Reime-Aabø som har stått i spissen for å utvikle idéen og utforme søknad! Prosjektet skal omhandle «Muligheter for en nasjonal samhandlingsstruktur for KAI-miljøet», og vi er glade for å ha fått med oss gode samarbeidspartnere
Karen-Marie Stokke
17. des. 2024


Ny daglig leder for Arkiv Øst
Elisabeth Hansen er ansatt som ny daglig leder for arkivselskapet, og tiltrådte stillingen den 2. mai. Hun er allerede godt i gang med å gjøre seg kjent med organisasjonen, og gleder seg til veien videre.
Antonia Reime-Aabø
21. mai 2024


Arkiv Øst har fått Arkivforbundets reisestipend for 2024!
Arkiv Øst har fått tildelt 20 000 kr i stipend fra Arkivforbundet for å delta på «5th International Conference on Integrated Pest Management (IPM) for Cultural Heritage» i Berlin i september. Den internasjonale IPM-konferansen arrangeres hvert fjerde år, og har som mål å fremme internasjonal kunnskapsdeling og videreutdanning innen IPM ved arkiver og museer.
Antonia Reime-Aabø
19. apr. 2024


Kaffedrikking blant barn i Trøgstad
I 1928 vedtok Trøgstad Herredsstyre at alle skolebarna skulle undersøkes av lege. Dette var før etableringen av skolehelsetjenesten i Norge, og lege Peter Ødegaard fra Oslo ble hentet inn for anledningen. I rapporten til skolestyret skriver han: «12,5% av barna er undervektige, og hos litt over 8% er funnet symptomer på sygdom eller legemsfeil.
Antonia Reime-Aabø
20. feb. 2024
bottom of page
